
I en tid där e-handel blir allt mer strategiskt viktigt för företag lanserade Instagram förra veckan tre nya funktioner. Funktioner som kommer att göra det enklare att köpa och sälja varor via appen. De tre nya funktionerna handlar om att användarna ska kunna:
- Spara länkar till produkter privat i olika kollektioner som man önskar att köpa.
- Möjlighet att kunna tagga produkter i filmklipp. Detta kommer att likna den funktionen företag idag har att tillämpa på sina bilder.
- En ny avdelning avsedd för shopping där företag kan sälja sina varor.
Även om instagram inte officiellt uttryckt någon ambition kring appens framtid inom e-handel tycks de se en möjlighet inom området. Idag har nästan 25 miljoner företag instagramprofiler och appen har vuxit sig stor bland företag som sysslar mycket med direktkommunikation till konsument.
Idag är dessa funktioner inte tillgängliga i Sverige och det är än så länge oklart om de kommer att lanseras här. Vi på Quality Think hoppas dock att det kommer att ske. Tills dess kan företag använda sig av Instagram Stories där så kallade shoppable tags lanserades i september eller Snapchat som tillsammans med Amazon skapar annonser för shopping i stories.
Här kan ni läsa mer om instagrams funktioner.
Här kan ni följa Quality Think på instagram