Gott nytt år! Vi vill passa på att uppmärksamma vikten av en hälsosam arbetsmiljö och hälsosamma jobbrutiner Med små medel kan man skapa värdefulla rutiner som i sin tur underlättar i vardagen. Nedan listar vi några tips som är lätta att anamma en vanlig arbetsdag. Häng med!
Drick vatten
Börja dagen med att fylla en vattenflaska med vatten och ställ på skrivbordet. Ställ in en påminnelse på din smartklocka eller telefon som påminner dig om att dricka titt som tätt. När flaskan är tom fyller du på igen.
Skriv ner dina tankar
Starta ett nytt dokument eller skaffa ett anteckningsblock där du skriver ner dina tankar och idéer. Det kan vara allt från en to do-list till ett dagboksinlägg men oavsett bör vi alla ha för vana att inte behöva ha allting i huvudet. Vi är ju trots allt bara människor.
Utvärdera veckan
Även här kan det vara en bra idé att öppna upp ett nytt dokument eller anteckningsblock. Avsluta jobbveckan med att avsätta femton minuter för att svara på följande frågor: Vad gjorde jag bra denna veckan? Vad ska jag tänka på nästa vecka? Vad behöver jag för att må bra? Spara föregående veckors utvärderingar och gå tillbaka för att se din utveckling!
Våga be om hjälp
Att sträcka ut handen och fråga kollegorna om hjälp är inte bara ett sätt för dig att utvecklas utan även dina kollegor. Ibland räcker det att få bolla en fråga för att ta sig loss och komma vidare. Tillsammans hjälps vi åt och är starka som team.
Frisk luft
Öppna fönstret och ta några djupa andetag. Eller varför inte passa på och ta en lunchpromenad? Den friska luften syresätter inte bara hjärnan utan ger dig också en bra paus i arbete.
Vad är dina bästa tips för att ha en hälsosam arbetsmiljö och vilka hälsosamma jobbrutiner är viktigast för dig? Dela gärna med dig! Glöm inte att följa oss på Instagram och ta del av fler värdefulla tips där.