
För några veckor sedan gick influencern och entreprenören Isabella Löwengrip ut med nyheten att hennes företag, Löwengrip, lanserar en virtuell influencer. Gabrielle Löwengrip ska representera företaget i New York och beräknas komma till liv nu i december. Detta, enligt Isabellas blogg, eftersom hon inte kan vara på alla ställen som hon förväntas vara på samtidigt.
Detta är dock inget jättenytt. I Asien är det sedan en tid tillbaka vanligt att följa virtuella personer på sociala medier, och till och med ha ett virtuellt förhållande.
Isabella själv skriver på sin blogg att: “Det viktiga är inspirationen vi hämtar in, och den kan likaväl komma från en animerad person. Det är som på film – inte nödvändigtvis äkta, men en underhållande inspirationskälla!”
Dock var inte alla hennes följare på Instagram lika övertygande. Det gick bland annat att utläsa kommentarer så som “Detta var det konstigaste jag läst… vill folk följa något som inte finns där allt är fejk eller vad?”, “Haha, what, är detta ett skämt? Kalla mig konservativ men jag är mer intresserad av att följa en riktig människa än en robot…” och “Varför skulle det vara intressant att följa detta?”
QTGs tankar
Att följa någon som inte existerar är alltså en fråga som delar sociala medier. Vi på Quality Think ser detta som en spännande utveckling på en redan spännande tid med sociala medier och teknik som ständigt utvecklas. Vi ser fram emot att följa Gabrielle Löwengrip och hur AI tar en större plats i vår vardag. Ska vi dessutom tro Isabella så är Gabrielle bara den första av de virtuella influences som Löwengrip ska lanseras! Kul tycker vi!

Bildkälla: isabellalowengrip.se
HÄR kan ni läsa Isabellas egna blogginlägg om nyheten.