Välkommen till vår blogg

På vår blogg skriver vi om allt som intresserar oss. Här postar vi våra nyheter och lite annat smått och gott.

5 UI trender 2023

Av | trender, ui-design, ux-design | Inga kommentarer

Ge liv till din design med dessa trender för 2023!
Vill du veta skillnaden på UX och UI? Läs mer i ett av våra tidigare blogginlägg.

1. Gradient

Gradients verkar vara här för att stanna ett tag till! Med hjälp av gradients kan du skapa ett helt annat djup i din design till skillnad från att bara använda en enda nyans av en färg. Utgå från din grafiska profil och ta inledningsvis fram gradientdesigner med färger som smälter ihop fint. Vi tycker blått och lila är extra snyggt! 

Spara-ikonen i en gradientdesign där lila övergår till blått.

2. 3D

Med medveten design och en visuell hierarki som lyfter det allra viktigaste i din kommunikation är 3D pricken över i. 3D får dina element att poppa och som med de andra trenderna för 2023; komma till liv.

En lila 3D-pratbubbla med ett vitt 3D-hjärta inuti pratbubblan.

3. Animationer

Genom animationer kan du exempelvis sätta elementen i rörelse och ge dem en helt ny dynamik. I sin tur kan du göra information mer lättförstådd med hjälp av animationer eller ta din storytelling till nästa nivå.

4. Glassmorfism

Design med glassmorfism består ofta av mjuka, glasliknande 3D-former. Detta ger en levande, lekfull upplevelse som skapar en modern känsla. Använd gärna denna typ av design ihop med animationer!

En kvadratisk form möter en cirkulär form med glassmorfism-design där blå och lila gifter sig med den genomskinliga designen som kännetecknar glassmorfism.

5. Infografik

Visualisera och förtydliga data genom infografik. Detta kan du göra med exempelvis grafer, tabeller eller diagram. Tack vare detta gör infografik tung och komplex information lättare att överblicka och förstå. Är det passande kan du dessutom animera din grafik för attsätta den i rörelse och förtydliga i ännu ett steg.

 

 

Fyra stycken blå 3D-staplar med en uppåtgående blå 3D-pil ovanför staplarna.

Vill du följa med i trenderna och har fastnat lite speciellt för någon ovan?
Hör av dig till oss så bokar vi ett möte!

Vad är en designprocess?

Av | Nyheter

En designprocess är ett arbetssätt där man i steg utvecklar produkter och tjänster med användarens behov i fokus. I denna artikel guidar vi dig igenom designprocessens olika steg.

1. Behovsanalys

Den viktigaste fasen av designprocessen är nämligen att försöka förstå dina användare och deras behov. Det gäller att vara nyfiken genom att lyssna och ställa frågor. Ett sätt att förstå sina användares behov är att göra en användarstudie. Det finns många spännande metoder att använda när man gör användarstudier, men oftast börjar man med olika typer av intervjuer av en målgrupp.

2. Definiera och strukturera

Det finns flertalet sätt att definiera och specificera vad användarna tycker. Varför inte sätta upp post-it-lappar? På så sätt kan du både kicka igång kreativiteten och få en struktur på vad er målgrupp tycker. Du kan även rama in grupperingar och samtidigt få en bra översikt på hur användarens situation ser ut.

3. Idéfasen

Nu ska lösningarna fram! Genom att brainstorma och bolla fram idéer på olika lösningar så kan du arbeta fram många olika perspektiv, ingen idé är dålig. Ett tips: Försök hitta så många lösningar som möjligt. Det finns hundratals av idé-tekniker, varför inte testa att anamma någon ny?

4. Prototyp

En prototyp är ett effektivt tillvägagångsätt när man vill utforska och testa sina designidéer. Prototyper kan göras i flera stadier beroende på behov, den behöver inte heller se ut som en slutprodukt, utan den kan ha olika nivåer av detaljrikedom.
Exempelvis kan en lo-fi prototyp vara bra i början då det går snabbt, man kan då även ta in utvecklare i ett senare stadie för att göra arbetet mer kostnadseffektivt.

5. Testa och utvärdera

Slutligen, prototypen ska även testas! Det är ett viktigt och spännande steg i designprocessen. Det är nu som du får veta vad användarna tycker. Testerna visar om du är på rätt väg och det finns fortfarande en möjlighet att backa bandet och justera.

Hoppas att vår guide har gett dig mer förståelse kring designprocessen! Om du är mer nyfiken på våra designprocesser tveka inte att kontakta oss.

5 fördelar med sociala medier

Av | Sociala medier

Nedan listar vi 5 anledningar till varför ditt företag bör finnas på sociala medier. Oavsett om det gäller en organisation, ett företag eller en influencerprofil har sociala kanaler en stor betydelse och påverkan på dagens marknadsföring och kommunikation. Häng med!

Du kan ha en dialog med din målgrupp

Kanske den främsta fördelen med sociala medier – det är socialt. Till skillnad från envägskommunikation som exempelvis TV, radio och tidningar så kan du föra en dialog med din målgrupp. Ett fantastiskt sätt att skapa engagemang och lära känna din målgrupp ytterligare.

Det är mätbart

Med de olika kanalerna kommer en hel del verktyg och funktioner på köpet – bland annat en stor insyn i statistiken. Detta gör det lättare att sätta och följa upp KPI:er och mål. Du kan därmed optimera ditt innehåll och anpassa det helt efter vad din målgrupp uppskattar.

Det finns flera kanaler att välja bland

De första frågorna att ställa sig inför val av kanal är 1. finns din målgrupp där och 2. vad är syftet med att finnas på just den kanalen? Tacksamt är ju då såklart att det finns flera kanaler att välja att lägga sitt fokus på – Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, Pinterest för att nämna några av de största.

Kostnadseffektivt

Att det är billigare med marknadsföring på sociala medier beror dels på att det går att lyckas organiskt (utan att behöva betala något, t ex en vanlig post i flödet), men också för att betald marknadsföring (när man betalar för att synas via en annons) på sociala medier är mer kostnadseffektivt än traditionella medier.

Varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation

Tack vare de funktioner som sociala medier erbjuder så ger det varumärken en stor möjlighet att arbeta med både varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation. Oavsett om det gäller att skapa engagemang på en story-post eller att göra ett köp direkt i appen så finns det många vägar att gå.

 

Sammanfattningsvis finns det en rad möjligheter för att nå ut till din målgrupp via sociala medier. En grym chans för ditt varumärke att synas! Behöver du hjälp med att komma igång? Kontakta oss så bokar vi in ett möte!

Tillgänglighet inom webbutveckling

Av | Nyheter, tips, webbutveckling

Tillgänglighet på webben har blivit ett hett ämne. Allt eftersom den stora digitaliseringen sker så ökar också kraven på att hemsidor ska inkludera alla användare. Så, hur gör vi en hemsida mer tillgänglig? Nedan listar vi några punkter som vi på Quality Think tycker är viktiga!

 

Semantiskt korrekt HTML

Här vill vi slå ett extra slag för att använda semantiska element i er webbutveckling. Ett semantiskt element beskriver innehållet för webbläsaren på rätt sätt. Ett icke-semantiskt element som <div> och <span> anger inte vad elementet egentligen innehåller. Genom att använda semantiska element så får vi en god tillgänglighet gentemot både besökare och sökmotorer.

Flexibel navigering

Ett stort antal användare använder tab-tangenten för att navigera och några använder kortkommandon. Se därför till att ha en struktur som hjälper dina användare att navigera, hitta innehåll och avgöra var de är på sajten. Samtidigt så kan du underlätta navigationen genom att låta första tabben ta besökaren direkt till innehållet.

Smarta länkar

Använd tydliga länkar som visar vart de leder. Ett big no-no är att namnge en länk med ett ”klicka här”. Skriv i stället länktexten på ett sätt så att det går att förstå vart länken leder.

Namnge bilder

Bilderna på en webbsida har ofta en stärkande del i hur innehållet presenteras. Genom att namnge bilderna med en så kallad alt-text så hjälper detta både sökmotorerna och blinda användare att förstå innehållet. En bild av ett handskrivet brev kan alltså ha en alt-text som återger innehållet.

 

Responsiv design

Responsiv design har den senaste tiden blivit mer rutin än undantag, tänk därför på att visa det viktigaste innehållet först och att innehållet presenteras rätt, oavsett skärmens riktning. Det finns användare med fysiska handikapp som bara kan använda skärmen i liggande läge och de med synsvårigheter behöver kunna göra texten större genom zoom.

Tabeller

Genom att använda en enklare kod för tabeller och att låta CSS sköta layouten så kan vi bevara en vacker sajt som dessutom går snabbare att ladda och är mer tillgänglig för alla. Så, summerat använd CSS för att styra presentationen.

Har din webbplats användaren i fokus? Vi på Quality Think bara älskar användarvänlighet och tillgängliga sajter. En genomgång av digital tillgänglighet kan öka både användbarheten och konverteringen. Läs mer på vår sida om webbdirektivet där vi berättar mer om våra analyser gällande tillgänglighet inom webbutveckling.

Nya praktikanter hos Quality Think

Av | Nyheter, Praktikplats, Sociala medier

Under hösten och vintern kommer vi ha två praktikanter hos oss som kommer fokusera på marknadsföring inom sociala medier. Varmt välkomna till Quality Think, Emma och Moa!

Om praktik

Praktik, LIA (lärande i arbete), VFU (verksamhetsförlagd utbildning), eller APL (arbetsplatsförlagt lärande) som det också kan kallas. Kärt barn har många namn! Praktik är ofta en del av en utbildning och syftet med praktiken är att den studerande ska få använda och samtidigt få utveckla sina kunskaper i en verklig miljö. Praktikanten har en kursplan att följa från skolan med mål för vad eleven ska få göra under tiden på sin praktik. Följt av kursplanen är arbetsuppgifterna också kopplade till yrkesrollen som eleven studerar till och är ett sätt att förbereda studenten för anställning efter avslutade studier. 

Praktikanternas egna ord

Detta säger Emma, som studerar till online merchandiser på Sälj & Marknadshögskolan, om sin praktik på Quality Think: 

“Jag är så glad att ha fått chansen att praktisera hos Quality Think. Det är min första praktik-omgång under min 2-åriga utbildning till online merchandiser. Jag sökte praktik här för det verkade vara ett härligt gäng och en spännande arbetsplats, men också för att man får chans att djupdyka i den digitala branschen som är på full uppgång. Så, summerat: Det ska bli så spännande att få testa mina kunskaper som jag hittills lärt mig i skolan!”

Detta säger Moa, som studerar till social media manager på Nackademin, om sin praktik på Quality Think:

“Det ska bli otroligt roligt att få vara en del av teamet på Quality Think. Dels för att få lära av dem när det kommer till marknadsföring men också för att få vara en del av QT’s agila projektmetoder och goa gäng. Jag tror de kommande månaderna kommer vara väldigt givande och samtidigt ge mig chans till att utvecklas i min roll.”

 

Har du frågor till oss eller är sugen på att göra din praktik hos oss på Quality Think? Tveka inte på att höra av dig!