Välkommen till vår blogg

På vår blogg skriver vi om allt som intresserar oss. Här postar vi våra nyheter och lite annat smått och gott.

Det svenskarna googlat mest under 2018

Av | Nyheter

Avicii, Valet och Fotbolls-VM är några av de saker som vi svenskar googlat mest under 2018 enligt statistik som presenterades igår. Här har vi sammanställt hela listan:

Årets mest trendande sökningar
  1. VM
  2. Avicii
  3. Julkalendern
  4. Valresultat
  5. OS
  6. Valkompassen
  7. Albin Lee Meldau
  8. Sommarpratare
  9. Hockey-VM
  10. Melodifestivalen
Personer
  1. Avicii
  2. Albin Lee Meldau
  3. Lill-Babs
  4. Meghan Markle
  5. Frank Andersson
  6. Mac Miller
  7. Jerry Williams
  8. Sara Danius
  9. Dante
  10. Stan Lee
Sport
  1. VM
  2. OS
  3. Hockey-VM
  4. Handbolls-EM
  5. Sverige-Schweiz
  6. Stockholm Marathon
  7. Champions League
  8. Medaljligan OS
  9. Ada Hegerberg
  10. Tyson Fury
Tv & radio
  1. Julkalendern
  2. Sommarpratare
  3. Melodifestivalen
  4. Eurovision Song Contest
  5. Ex on the Beach
  6. Idol
  7. Let´s dance
  8. Så mycket bättre
  9. Love Island
  10. Farmen VIP
Hur…?
  1. Hur röstar man?
  2. Hur får man tillbaka gamla Snapchat?
  3. Hur går Sverige vidare i VM?
  4. Hur går det i valet?
  5. Hur länge är vallokalerna öppna?
  6. Hur många röstade?
  7. Hur länge smittar influensa?
  8. Hur får man bort bananflugor?
  9. Hur många magar har en giraff?
  10. Hur röstar man blankt?
Vilken…?
  1. Vilken tid börjar julkalendern?
  2. Vilken färg är du?
  3. Vilken plats kom Sverige på i Eurovision?
  4. Vilken dag är det halloween?

 

Fem hemsidor med fina gratisbilder

Av | Nyheter

Ibland kan det vara svårt att själv få till den där perfekta bilden till hemsidan eller marknadsföringen, vi vet. Det finns idag många typer av bildbanker man kan betala för men det är inte säkert att bilderna är er stil. Därför vill vi i det här inlägget tipsa om fem hemsidor som erbjuder gratisbilder till hemsidan som dessutom är snygga!

Pixabay.com
En hemsida som erbjuder det mesta. Här samsas fina naturbilder med videoklipp och illustrationer. Här kan du med andra ord hitta det mesta. Du kan också enkelt söka utifrån kategorier

Pexels.com
Hemsida som erbjuder bilder i många kategorier. Bilder som ofta upplevs som mer realistiska och inte så uppställda som reklambilder ibland har en tendens att bli. Pexels tillhandahåller även filmer via video.pexels.com.

Unsplash.com
Hemsida som också erbjuder ett brett utbud av gratisbilder. På Unsplash är det dessutom enkelt att navigera sig runt olika kategorier och att spara bilderna i olika mappar direkt på hemsidan.

Burst (av Shopify)
Hemsida med högupplösta bilder som kan användas både privat och för kommersiellt bruk. Här finns både bilder i arbetsmiljö och autentiska naturbilder.

Stocksnap.io  
StockSnap sida som är lättnavigerad, och som erbjuder bilder i mängd olika kategorier. Alla bilder är högupplösta och utvalda av StockSnaps redaktörer. Här har du dessutom möjlighet att se på vilka bilder som trendar just nu.

Wordpress

Gutenberg och WordPress 5.0 har lanserats!

Av | Nyheter

Efter en lång väntan har WordPress 5.0 äntligen lanserats. Denna uppdatering innebär en rad förbättringar, inte minst vad gäller att skapa och redigera inlägg. I uppdateringen finns bland annat Gutenberg-redigeraren som nu innebär redigering av inlägg i block. Dessa block kan innehålla text, bilder eller annan media och man har möjlighet att flytta omkring dem hur man vill. Målet med detta är att göra det lättare för den som precis börjat med WordPress att redigera utan HTML.

Gutenberg ses som den mest intressanta delen av uppdateringen då den kommer förändra hela sättet att arbeta med redigering av en hemsida. Men uppdateringen innehåller också förbättringar med hemsidans säkerhet, möjlighet att redigera direkt på hemsidan vid Front-end redigering och en bättre anpassning för mobiltelefoner.

Uppdateringen av WordPress sades först komma i april 2018 men har sedan dess skjutits upp flertalet gånger. Men nu är det alltså släppt och tillgängligt för alla. Uppdateringen är alltså efterlängtad av webbutvecklare och vi på Quality Think ser fram emot att arbeta med den.

Här finns ytterligare information om Gutenberg och WordPress 5.0!

Vad är skillnaden på WordPress och Drupal? Läs mer om det Här!

Att följa och inspireras av en robot

Av | Nyheter

För några veckor sedan gick influencern och entreprenören Isabella Löwengrip ut med nyheten att hennes företag, Löwengrip, lanserar en virtuell influencer. Gabrielle Löwengrip ska representera företaget i New York och beräknas komma till liv nu i december. Detta, enligt Isabellas blogg, eftersom hon inte kan vara på alla ställen som hon förväntas vara på samtidigt.

Detta är dock inget jättenytt. I Asien är det sedan en tid tillbaka vanligt att följa virtuella personer på sociala medier, och till och med ha ett virtuellt förhållande.

Isabella själv skriver på sin blogg att: “Det viktiga är inspirationen vi hämtar in, och den kan likaväl komma från en animerad person. Det är som på film – inte nödvändigtvis äkta, men en underhållande inspirationskälla!”

Dock var inte alla hennes följare på Instagram lika övertygande. Det gick bland annat att utläsa kommentarer så som “Detta var det konstigaste jag läst… vill folk följa något som inte finns där allt är fejk eller vad?”, “Haha, what, är detta ett skämt? Kalla mig konservativ men jag är mer intresserad av att följa en riktig människa än en robot…” och “Varför skulle det vara intressant att följa detta?”

QTGs tankar

Att följa någon som inte existerar är alltså en fråga som delar sociala medier. Vi på Quality Think ser detta som en spännande utveckling på en redan spännande tid med sociala medier och teknik som ständigt utvecklas. Vi ser fram emot att följa Gabrielle Löwengrip och hur AI tar en större plats i vår vardag. Ska vi dessutom tro Isabella så är Gabrielle bara den första av de virtuella influences som Löwengrip ska lanseras! Kul tycker vi!

Bildkälla: isabellalowengrip.se

HÄR kan ni läsa Isabellas egna blogginlägg om nyheten.

Vilka färger ska din hemsida ha för att lyckas?

Av | Nyheter

Att ha rätt färger på hemsidan kan vara direkt avgörande för om besökaren stannar kvar på sidan eller inte. Samtidigt kan det vara svårt att veta vilka färger man ska använda eller inte.

Skapa rätt känsla för besökaren

Att färger skapar känslor för oss människor är allmänt känt. Det är alltså viktigt att fundera kring vilka känslor som besökaren ska få genom att besöka hemsidan. Här är en lista på hur olika färgtoner vanligtvis brukar upplevas av oss människor:

Vit: Rent, oskyldigt, fräscht, lugnt

Röd: Starkt, modigt, passion, energi – men också aggression och fara

Gul: Glad, vänlig, optimistisk

Brun: Varm, jordnära, stabilitet, trovärdighet

Grön: Naturlig, lugn, avslappnad, hälsa

Blå: Säker, frihet, traditionell, lugn – men också vemod, depression och kyla

Rosa: Feminin, romantisk, sanningsenlig

Grå: Stark, pålitlig, auktoritär

Svart: Mäktig, formell, hemlighetsfull, elegans

Orange: vänlighet, värme, energi, lekfullhet, mod.

Lila: vishet, sofistikerat, festlighet.

Välja färger

Vanligtvis brukar man säga att man ska välja 3-4 nyanser att kontinuerligt använda på hemsidan. Dessa färger bör utgå från färgcirkeln och man brukar prata om att de färgtoner som passar bäst ihop är komplementärfärger som förekommer på varsin sida av cirkeln, till exempel blå och orange. Utöver det kan man även använda harmoniska färger som är nyanser av samma färg, exempelvis mörkblå och ljusblå.

Ett annat tips är att välja en bild som man anser representerar hemsidan och företaget bra och utgå från dess färger. Ett verktyg för detta är Color.Adobe som är ett gratisverktyg där man både kan utgå från en egen bild men också bläddra bland mellan flera olika färgscheman och ladda ner.

Läsbarhet

Slutligen är det viktigt att tänka på att läsaren inte ska behöva överansträng ögat för att kunna läsa. Det behöver alltså vara en hög kontrast mellan texten och hemsidans bakgrund. Svart text på vit bakgrund kan kännas tråkigt men läsbarheten uppfattas som hög. Det kan vara kul att använda roliga färger men det riskerar också att skapa besökare med trötta ögon och som inte orkar läsa allt som står.